1. موتور بازی سازی Unity 3D

Rebuilding our Flash games: what you need to know - MissionUS

یونیتی یک موتور بازی سازی Cross-Platform است که توسط شرکت Unity Technologies توسعه یافته است و برای توسعه بازی برای PC، کنسول های بازی، گوشی های موبایل و وبسایت ها مورد استفاده قرار می گیرد. اولین بار در کنفرانس توسعه دهندگان جهانی اپل در سال ۲۰۰۵ تنها برای OS X معرفی شد، اما از آن زمان تاکنون گسترش داده شد تا بیش از ۱۵ پلتفرم راپشتیبانی کند. این نرم افزار، بسته توسعه نرم افزاری (SDK) پیش فرض برای کنسول Wii U است.
پنج نسخه اصلی از یونیتی عرضه شده است. در نمایشگاه محصولات WWDC سال ۲۰۰۶، شرکت Apple نرم افزار یونیتی را بهترین استفاده از رده گرافیکی Mac OS X نامید.

یونیتی به خاطر توانایی بازی سازی برای پلتفرم های مختلف معروف است. توسعه دهندگان در یک پروژه روی ارائه بازی برای گوشی های موبایل، مرورگرهای وب، کامپیوترهای دسکتاپ و کنسول ها کنترل دارند. پلتفرم های تحت پشتیبانی شامل Android، Apple TV، Blackberry 10، iOS، Linux، Nintendo 3DS Line، OS X، PlayStation 3، PlayStation 4، PlayStation Vita، Unity Web Player (از جمله فیسبوک)، Wii، Wii U، Windows Phone 8، Windows، Xbox 360 و Xbox One هستند. این موتور شامل یک سرور Asset و موتور فیزیک Nvidia PhysX است. Unity Web Player یک پلاگین مرورگر است که تنها در ویندوز و OS X پشتیبانی می شود. Unity Web Player با آمدن WebGL برکنار شد. یونیتی بسته توسعه نرم افزاری (SDK) پیش فرض برای کنسول بازی ویدئویی Wii U است و یک نسخه رایگان آن هم توسط شرکت Nintendo به همراه هر یک از مجوزهای Wii U Developer عرضه می شود. شرکت Unity Technologies این کار را اولین ترکیب Third-Party SDK در این صنعت نامیده است.

در ژاپن، یونیتی دارای یک کاراکتر مخصوص به خود به نام Unity Chan است. شرکت اجازه می دهد از Unity Chan و شخصیت های مرتبط در پروژه های ثانویه با مجوزهای خاصی استفاده شود. برای مثال، Unity Chan در بازی Runbow به عنوان یک شخصیت قابل بازی ظاهر می شود. محبوبیت این شخصیت باعث شد در برنامه Vocaloid هم گنجانده شود که شامل کتابخانه صداهای آن برای Vocaloid 4 و نسخه مخصوص Vocaloid است که برای کار با Unity Engine 5.0 طراحی شده است و Unity with Vocaloid نام دارد.

2. نرم افزار Game Maker Studio

GameMaker: Studio tutorial for beginners - Android Authority

یکی دیگر از موتورهای بازی سازی مشهور و برتر، موتور بازی سازی گیم میکر استدیو می باشد که با زبان برنامه نویسی دلفی توسط مارک اورمارس ارائه شده است. این موتور بازی سازی که برای بازی سازی تحت سیستم عامل های مک و ویندوز طراحی شده نیز برای جوانان با استعداد ایرانی که علاقه مند به حوزه ساخت بازی هستند یا وارد این صنعت شده اند، می تواند کاربردی باشد. در حال حاضر این موتور بازی سازی توسط شرکت یویو گیمز (YoYo Games) توسعه داده می شود. ویژگی اصلی این موتور بازی سازی، سادگی کار با آن است که کار بازی سازی را بسیار ساده کرده و برای افراد بیشتری امکان ساخت بازی را فراهم می کند. در حقیقت هدف از ساخت و طراحی موتور بازی سازی گیم میکر استدیو، این بود که به کاربردان امکان دهد بتوانند بازی های خود را بدون یادگیری کامل زبان های برنامه نویسی مانند سی پلاس پلاس یا جاوا طراحی نمایند. موتور بازی سازی GameMaker Studio از امکان و مکانیزم Drag and Drop بهره می برد و به کاربران امکان می دهد با آیکن های ساخته شده، بازی خود را شبیه سازی کرده و بسازند.

اما برای افرادی که حرفه ای تر هستند و قصد دارند با توجه به سواد و استعداد برنامه نویسی خود بازی هایی حرفه ای تر بسازند، گیم میکر، زبان برنامه نویسی خود یا همان gml را دارد. این زبان در حقیقت زبان کد نویسی در گیم میکر است که ترکیب زبان های جاوا، سی پلاس پلاس و سی است. این زبان برنامه نویسی شیء گرا بوده و آرام تر از زبان های برنامه نویسی مانند دلفی و سی پلاس پلاس است. با کمک این امکانات گیم میکر می توان بازی هایی در سبک های مختلف مانند تیر اندازی اول شخص، سوم شخص، بازی های آنلاین و شبیه سازی را ساخت.

آخرین نسخه موتور بازی سازی گیم میکر برای ویندوز در سال 2011 و برای مک در سال 2010 عرضه شد و امکان طراحی های سه بعدی را به خوبی در آن مهیا کرده است.

3. موتور بازی سازی Unreal Engine

New Animation Features In Unreal Engine - Game Anim

موتور بازی سازی آنریل انجین ( Unreal Engine )  توسط شرکت Epic Games توسعه یافته است و اولین بار در سال ۱۹۹۸ در بازی تیراندازی اول شخص Unreal به نمایش در آمد. با اینکه موتور بازی سازی آنریل انجین در ابتدا برای بازی های تیراندازی اول شخص ساخته شده بود، اما در انواع ژانرهای دیگر نیز با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته است، از جمله ژانر مخفی کاری و بازی های نقش آفرینی. کد آنریل انجین به زبان C++ نوشته شده است. آنریل انجین قابلیت portability بالایی دارد و ابزاری است که بسیاری از توسعه دهندگان از آن استفاده می کنند.
نسخه کنونی این نرم افزار، Unreal Engine 4 است که برای Microsoft DirectX 11 و ۱۲ (برای مایکروسافت ویندوز، Xbox One، Windows RT)، OpenGL  (برای OS X، لینوکس، PlayStation 4، iOS، اندروید، Quya و ویندوز XP)، Vulkan  (برای اندروید)، Metal (برای iOS) و JavaScript/WebGL (برای مرورگرهای وب HTML5) طراحی شده است.

4. برنامه Construct 2

Download Free png LEVEL UP! Workshop - Camera Tricks in Construct 2! -  Technoculture ... - DLPNG.com

موتور بازی سازی کانستراکت 2 توسط شرکت scirra در ماه می سال2011 ساخته شد و با توجه به بی نیاز بودنش از اسکریپت نویسی توجه خیلی ها را به خودش جلب کرد و باعث شد تا به آسان ترین نرم افزار در زمینه بازی سازی تبدیل شود .

سازندگان این موتور بازی سازی سعی کردند تمامی امکانات لازم را جهت ساخت یک بازی فوق العاده دو بعدی برای شما فراهم کنند .

اما باز هم اگر به چیزی نیازمند بودید که در نرم افزار قرار داده نشده به راحتی میتوانید با javascript SDK پلاگین مورد نیازتان را برنامه نویسی و به کانستراکت 2 اضافه کنید .

کانستراکت 2 با توجه به داشتن تیم قوی پشتیبانی به صورت هفتگی آپدیت هایی از این نرم افزار ارائه میدهد و هر بار امکانات فوق العاده ای را به همراه آن منتشار می کند که توجه همه را به خود جلب می کند .

بنابراین اگر تازه به جمع بازی سازان پیوستید و یا قبلا با موتور های مانند گیم میکر کار کردید پیشنهاد می کنم این موتور قدرتمند بازی سازی را حتما تست کنید تا متوجه ویژگی های منحصر به فرد این موتور بازی سازی دو بعدی شوید .

منابع

وبسایت آریاگستر (aryagostarafzar.com) – بازیاتو (baziato.com) – مرجع تخصصی کانستراکت 2 (construct2.rozblog.com)


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.